MEDIA DAILY: UN poziva vlasti u Crnoj Gori da osiguraju zaštitu novinara; RTS za emitiranje programa u inozemstvu traži više novca
Countries Croatia Latest MoM
0 223
Autor: Fairpress
Ujedinjeni narodi zabrinuti su zbog nastavka nasilja i zastrašivanja novinara u Crnoj Gori, kao i zbog posljednjeg slučaja napada na novinarku “Vijesti” Oliveru Lakić. Radio-televizija Srbije (RTS), za emitiranje svojih programa u inozemstvu, od distributera traži višestruko više novca nego do sada – skoro sto puta više nego što, na primjer, United Group plaća za emitiranje BBC-a. Osnivač i predsjednik Upravnog odbora United Group Dragan Šolak je, odgovarajući na pitanje o rastućem populizmu u Srbiji i sve manjim prostorom za pluralizam u medijima i pritiscima vlada u regiji, izjavio da su investiranjem u N1 pokušali napraviti najbolji servis vijesti koji nije ni za ni protiv bilo čega.

UN poziva vlasti u Crnoj Gori da osiguraju zaštitu novinara

Članak prenesen s portala slobodnaevropa.org

Ujedinjene nacije zabrinute su zbog nastavka nasilja i zastrašivanja novinara u Crnoj Gori, kao i zbog posljednjeg slučaja napada na novinarku “Vijesti” Oliveru Lakić.

Crna Gora se zbog napada nalazi među pet zemalja svijeta koje su obuhvaćene najnovijem saopštenjem UN.

Portparolka kancelarije Visokog predstavnika za ljudska prava Ravina Šamdasani navela je da su, pored Crne Gore, na listi zemalja zbog koji su zabrinuti Jemen, Kambodža, Kuba i Nikaragva.

“Napad na Lakić uslijedio je nakon postavljanje bombe pod auto ispred kuće novinara Seada Sadikovića. Zabrinuti smo jer izvještaji ukazuju da su novinari, naročito oni koji se doživljavaju kao kritičari vlasti, izloženi prijetnjama, fizičkom naselju, tužbama za klevetu. Prema izvještajima NVO, od 2013. je u Crnoj Gori bilo od 20 do 25 napada na novinare i samo par slučaja je istraženo”, navodi se u saopštenju Šamdasani.

Iz UN-a podsjećaju Crnu Goru da ispunjava svoje međunarodne obaveze u oblasti ljudskih prava kako bi u potpunosti zaštitila pravo na slobodu mišljenja i izražavanja, uključujući zaštitu novinara i medija.

“Pozivamo vlasti u Crnoj Gori da osiguraju zaštitu novinara i drugih medijskih radnika, osude napade na novinare, i osiguraju da se svi slučajevi brzo i efikasno istraže, a počinioci dovedu pred lice pravde”, zaključuje se.

RTS za emitovanje programa u inostranstvu traži više novca

Članak Emine Kovačević prenesen s portala rs.n1info.com

Radio-televizija Srbije (RTS), za emitovanje svojih programa u inostranstvu, od distributera traži višestruko više novca nego do sada – skoro sto puta više nego što, na primer, United Group plaća za emitovanje BBC-a. Rizikuje li time Javni servis Srbije da postane nevidljiv Srbima u dijaspori? Direktor RTS-a nije želeo da govori za N1.

Da bi Srbi u Crnoj gori i Bosni i Hrecegovini imali pravo da gledaju medijski javni servis Srbije, RTS od operatora traži 0,09 evra po korisniku. U ostalim zemljama čak pola evra, što je 27 puta veća cena od one koju javni servisi prosečno naplaćuju za emitovanje svojih programa u inostranstvu.

Hrvatski HRT, italijanski RAI ili grčki ERT-a, to čine posredstvom Evropske radiodifuzne unije, iz koje je javni servis Srbije istupio i u Sloveniji, i u Crnoj Gori i u Bosni i Hercegovini. Posao naplate naknada RTS namerava da poveri privatnoj firmi.

“Na sastanku sa rukovodstvom RTS-a, predstavnicima United Group rečeno je da javni medijski servis Srbije ima predlog ugovora sa privatnom firmom koja će u ime RTS-a naplaćivati naknadu za emitovanje programa Javnog servisa. Taj predlog ugovora je, kako nam je rekao Dragan Bujošević, poslat Regulatornom telu za elektronske medije i Komisiji za zaštitu konkurencije, čije mišljenje očekuje”, objašnjava potpredsednica United Group Dragica Pilipović Chaffey.

Za N1 u Komisiji za zaštitu konkurencije kažu da taj predlog ugovora iz RTS nisu dobili. U međuvremenu, United Group koja distribuira programe RTS -a u zemljama regiona i širom sveta, saopštava da je novi cenovnik Javnog servisa Srbije neprihvatljiv.

Poređenja radi, za emitovanje BBC-a United Group plaća 0,0052 evra po pretplatniku, što je 96 puta manje od cene koju traži RTS.

“Naše razumevanje je da su naknade za javne medijske servise koncipirane po principu najveće moguće dostupnosti kako bi što veći broj pripadnika konkretne nacionalne zajednice‚ na koje je usmeren Javni servis, imao mogućnost da se informiše o najbitnijim događajima matičnih država svog porekla. Isto tako, mišljenja smo da naknade koje naplaćuje RTS treba da budu koncipirane po istom principu”, smatra Pilipović Chaffey.

U suprotnom, RTS bi mogao da nestane iz ponude pojedinih operatora. U Hrvatskoj se to već dogodilo, a predsedniku Srpskog nacionalnog Vijeća Miloradu Pupovcu direktor RTS-a ponudio je alternativu – servis RTS planet, koji je za sada u probnom periodu.

“Sasvim je sigurno da je to jedna vrsta uskrate koja predstavlja problem za Srbe u delovima Hrvatske, a kako će se i na koji način oni prilagoditi ovom modelu RTS planeta to još ne možemo procenjivati”, kaže Pupovac.

I za građane Bosne i Hercegovine značajan je program RTS-a.

N1: Mislite li da je RTS potrebno da se vidi u Republici Srpskoj, u Banjaluci?

“Naravno kao i svaka druga televizija”.

“Što se god ukida nije dobro, bez obzira čija izdavačka kuća bila, čija televizija bila”.

“Pa bilo bi loše sigurno”.

Ne samo za inostranstvo – RTS traži dodatnu naknadu i za nestandardne usluge u Srbiji, tako da bi odloženo gledanje programa Javnog servisa ili gledanje na mobilnim telefonima moglo da postane prošlost jer za te usluge operatori moraju dodatno da plate Javnom servisu.

O motivima ovih odluka, direktor RTS-a nije želeo da govori za N1. Samo je kratko odgovorio da isti cenovnik važi za sve distibutere RTS-ovih proograma.

Šolak o N1: Želimo vesti koje nisu ni za ni protiv bilo čega

Članak prenesen s portala rs.n1info.com

Osnivač i predsednik Upravnog odbora United Group Dragan Šolak je, odgovarajući na pitanje o narastajućem populizmu u Srbiji i sve manjim prostorom za pluralizam u medijima i pritiscima vlada u regionu, izjavio da su investiranjem u N1 pokušali da naprave najbolji servis vesti koji nije ni za ni protiv bilo čega.

Šolak je, na panelu o United Group na godišnjoj skupštini i biznis forumu EBRD u Jordanu, izjavio da ljudi u regionu vec znaju da “ima etiketu zbog svog opozicionog delovanja”.

“Ali istina je da mi to ne gledamo iz tog ugla. Iskreno, kao poslovni ljudi se ne bavimo etiketiranjem vlada i političara. Mislim, ako je problem sa slobodnim izborima u Srbiji treba ga rešavati drugacije. Ali ako su ljudi zaista izabrali nekoga koga žele, onda mi poštujemo svakoga ko je izabran. Slažem se da postoji određeni pokret u Evropi i šire koji na vlast dovodi političare koji žele da pričaju priče i šalje poruke koje je lakše prihvatiti i ljudi to prate. Ali, to je demokratski proces i moramo da prihvatimo rezultat ustanovljenog procesa”, rekao je on.

S druge strane, dodaje Šolak, “ono što bismo voleli da radimo i što kao kompanija i pojedinci radimo je da donesemo najbolju praksu koju možemo”.

“Kad smo investirali u N1 pokušali smo da napravimo najbolji servis vesti koji nije ni za ni protiv bilo čega, koji je zapravo najbolji mogući informativni servis koji pruža istinite vesti za ljude koji ih gledaju, razmišljaju i donose sopstvene odluke. Na žalost, ponekad to ne nailazi na dobrodošlicu kod nekih donosioca odluka, ali dok god smo istiniti u svojoj misiji i dok verujemo da naše kolege rade dobar posao i zaista se trude da imaju te dobre vesti, kao bord i menadžment mi stojimo uz našu kompaniju i podržavamo je”, naglašava Šolak.

Dodaje da je to najviše što radimo u odnosu na lokalnu politiku.

“Jer ostalo nije za nas. Ja mogu da idem da glasam kao građanin Srbije, ali nije na meni kao poslovnom čoveku da diskutujem o političkim pitanjima i mislim da nas ni KKR ni EBRD ne bi finansirali ako bismo bavili time”, zaključio je Šolak.

Comments

comments

WordPress Image Lightbox