MEDIA DAILY: Okružni sud u Banjoj Luci presudio u korist CIN-a; The New York Timesu i The New Yorkeru Pulitzerova nagrada za razotkrivanje Weinsteina
Countries Croatia Latest MoM
0 329
Autor: Fairpress
Okružni sud u Banjoj Luci je uvažio tužbu koju je Centar za istraživačko novinarstvo (CIN) pokrenuo prije četiri godine protiv Ministarstva industrije, energetike i rudarstva Republike Srpske (RS). List The New York Times i magazin The New Yorker zajednički su u ponedjeljak dobili Pulitzerovu nagradu za izvješćivanje u javnom interesu o hollywoodskom skandalu o optužbama za seksualno zlostavljanje protiv filmskog producenta Harvey Weinsteina, javio je BBC. Ruski istraživački novinar, Maksim Borodin iz Jekaterinburga, preminuo je nakon što je u četvrtak pao s prozora svog stana na petom katu zgrade.

Okružni sud u Banjoj Luci presudio u korist CIN-a

Članak prenesen s portala cin.ba

Sudski postupak je vođen zbog odluke Ministarstva industrije, energetike i rudarstva Republike Srpske kojom je novinarima uskraćen uvid u dokumente koji su od javnog značaja. Ovo je deveta presuda koju je CIN dobio protiv institucija za nedostavljanje informacija.

Okružni sud u Banjoj Luci je uvažio tužbu koju je Centar za istraživačko novinarstvo (CIN) pokrenuo prije četiri godine protiv Ministarstva industrije, energetike i rudarstva Republike Srpske (RS). Naime, Ministarstvo je odbilo dostaviti novinarima dokumente od interesa za javnost.

CIN je zatražio koncesione ugovore za eksploataciju ugljena, istraživanje i eksploataciju vode te izgradnju termoelektrane u Stanarima kod Doboja, kao i naknadne anekse ugovora koje je Vlada RS-a potpisala sa koncesionarom – „EFT-Rudnik i Termoelektrana Stanari“.

U odgovoru na zahtjev novinara Ministarstvo je dostavilo podatak da je koncesija dodijeljena nakon samoinicijativne ponude, kao i druge informacije u pogledu koncesionalnih naknada, ali je odbilo dostaviti traženu dokumentaciju, obrazloživši da se tome protivi koncesionar od kojeg su tražili saglasnost. Koncesionar je dao mišljenje da su ugovori povjerljivi i da bi njihovim objavljivanjem nastupila štetna posljedica za njihovo poslovanje.

S obzirom da je dokumentacija zatražena u skladu sa Zakonom o slobodi pristupa informacijama RS-a koji propisuje da informacije pod kontrolom javnog organa predstavljaju javno dobro i da javni organ ima zakonsku obavezu dostavljati tražene podatke, CIN je pokrenuo sudski postupak.

U prvostepenom postupku u maju 2015. godine Okružni sud u Banjoj Luci je donio presudu i odbio tužbu kao neosnovanu, smatrajući da je Ministarstvo dobro postupilo. Međutim, s tim nije bio saglasan Vrhovni sud RS-a koji je odlučivao po žalbi i vratio predmet na ponovno odlučivanje.

CIN je u tužbi podsjetio da su od Ministarstva traženi na uvid koncesioni ugovori kojim država daje privrednim subjektima pravo na eksploataciju i korištenje prirodnog dobra koje pripada svim građanima. Zbog toga bi građani morali znati „pod kojim uslovima Vlada i njena ministarstva prirodna bogatstva koja pripadaju svim građanima jedne države daje jednom komercijalnom pravnom subjektu“.

Uz ostalo, navedeno je da ugovorni organ prvenstveno treba štititi javni pa tek onda privatni interes. Prema tome, odluku o tome da li da se objavi informacija koja je proglašena kao izuzetak treba da donese javni organ, a ne komercijalni pravni subjekt jer odluku o pristupu i odbijanju pristupa informacijama donosi organ, a ne pravno lice na koje se odnose tražene informacije.

U ponovnom postupku Okružni sud iz Banje Luke je donio presudu 30. marta 2018. godine kojom je uvažio CIN-ovu tužbu, zatraživši od Ministarstva da u roku od 30 dana donese novo rješenje u vezi sa traženom dokumentacijom i da CIN-u nadoknadi troškove upravnog spora u iznosu od 1.277,50 KM.

CIN je dokumentaciju zatražio tokom istraživanja o dogovoru koje je Vlade RS-a postigla sa EFT-om (Energy Financing Team) o preuzimanja rudnika lignita u Stanarima i izgradnji termoelektrane.

Zahvaljujući Zakonu o slobodi pristupa informacijama RS-a, CIN je dobio podatke iz drugih institucija koji su otkrili šta se dešavalo u Stanarima. Istraživanje je pokazalo da je cijela priča počela 2005. godine kada je EFT preuzeo državni rudnik na način da je došlo do svojevrsnog cijepanja firme na dva dijela, odnosno na dvije zasebne firme. Zdravi dio u kojem je ostala vrijedna imovina dobio je EFT, a drugi dio koji se sastojao od dugovanja i teško naplativih potraživanja poslan je u stečaj.

Na temeljima te imovine u Stanarima je formirano preduzeće „EFT-Rudnik i Termoelektrana Stanari“ koje je sa Vladom RS-a u februaru 2008. godine potpisalo koncesioni ugovor koji je objedinio eksploataciju lignita, pitke i industrijske vode i izgradnju termoelektrane.

Vlada RS-a je radila naruku EFT-u tako što mu je odobravala izmjene koncesionog ugovora u pogledu rokova za izgradnju i snage termoelektrane koja je bila prvobitno dogovorena. Također, omogućeno je i da finansijer za izgradnju termoelektrane – Kineska razvojna banka – dobije u zalog ugovor o koncesiji.

Termoelektrana je u januaru 2016. godine puštena u probni, a u septembru 2016. u komercijalni rad.

The New York Timesu i The New Yorkeru Pulitzerova nagrada za razotkrivanje Weinsteina

Članak Tomislava Oraheka/Hine prenesen s portala tportal.hr

List The New York Times i magazin The New Yorker zajednički su u

ponedjeljak dobili Pulitzerovu nagradu za izvješćivanje u javnom interesu o hollywoodskom skandalu o optužbama za seksualno zlostavljanje protiv filmskog producenta Harvey Weinsteina, javio je BBC

Ta izvješća potaknula su #Me Too pokret protiv seksualnog zlostavljanja u drugim djelatnostima.

Odbor za dodjelu nagrade je opisao rad novinara koji su razotkrili Weinsteina kao “eksplozivno, utjecajno novinarstvo koje je razotkrilo moćne i bogate seksualne grabežljivce”.

The New York Times je podijelio i drugu nagradu s The Washington Postomza nacionalno izvješćivanje o navodnom ruskom miješanju u američke predsjedničke izbore 2016. i mogućem dosluhu ruskih dužnosnika i kampanje predsjednika Donalda Trumpa.

Pulitzerova nagrada je najprestižnije priznanje u američkom novinarstvu, ustanovio ga je novinski izdavač Joseph Pulitzer, a dodjeljuje ih od 1917. Sveučilište Columbia u New Yorku.

Britanska novinska agencija Reuters dobila je Pulitzerovu nagradu za međunarodno izvješćivanje koje je otkrilo veze između filipinskog predsjednika Rodriga Duteretea i policijskih odreda za ubijanje kao i za fotografiju migrantske krize naroda Rohingya, izvijestio je Reuters.

List The Press-Democrat iz Santa Rose u Kaliforniji dobio je nagradu za prijelomnu vijest izvješćujući o šumskim požarima koji su prošle godine zahvatili kalifornijske vinogradarske okruge.

U domeni umjetnosti nagradu za roman “Less” dobio je Andrew Sean Greer, za dramu “Cost of Living” Martyn Majok, a za najbolju biografiju “Preirie Fires: The American Dream of Laura Ingalls Wilder” nagrada je otišla Carolini Fraser, za pjesništvo je nagradu dobio Frank Bidart za djelo “Half-light”.

Kendrick Lamar je postao prvi reper koji je dobio Pulitzera, uzevši nagradu za glazbu za album “DAMN”.

Još jedan ruski novinar završio mrtav, policija kaže da se sam bacio kroz prozor

Članak prenesen s portala index.hr

RUSKI istraživački novinar, Maksim Borodin iz Jekaterinburga, preminuo je nakon što je u četvrtak pao s prozora svog stana na petom katu zgrade.

Borodin se u bolnici nije probudio iz kome, a jučer je podlegao ozljedama. Njegovu smrt policija službeno istražuje kao samoubojstvo, unatoč brojnim slučajevima ubojstva, pokušaja ubojstava i sumnjivih smrti ruskih novinara, oporbenjaka, prebjega i disidenata, kako u Rusiji tako i u inozemstvu.

Posljednji takav slučaj, koji je doveo do velikog diplomatskog sukoba Moskve i Londona, odnosno Washingtona, onaj je bivšeg dvostrukog špijuna Sergeja Skripala i njegove kćeri Julije, koji se ipak oporavljaju od posljedica trovanja sovjetskim nervnim agensom novičokom.

Urednica tvrdi da se njen novinar nije ubio

“Malo je vjerojatno da je ova priča kriminalne prirode”, rekao je policijski glasnogovornik Oblasti Sverdlovsk o Borodinovoj smrti. Objasnio je da su vrata njegovog stana bila zaključana iznutra, s ključevima u bravi, i da nije bilo znakova provale. Ipak, nije pronađena nikakva oproštajna poruka, dodao je.

Borodinova glavna urednica iz novina Novi Den, Polina Rumjanceva, izjavila je pak kako ne vjeruje da je ovaj novinar počinio samoubojstvo, prenosi portal Radio Free Europe / Radio Liberty.

Borodinov prijatelj Vječeslav Baškov napisao je na Facebooku da ga je Borodinov kontaktirao u srijedu u 5 ujutro i da mu je rekao da je njegova zgrada okružena “sigurnosnim snagama” u kamuflažnim odorama i fantomkama. Bio je uznemiren, ali ne histeričan niti pijan, kaže Baškov.

Borodin javio da su mu specijalci ispred zgrade, dan kasnije pao s balkona

Ali samo sat vremena nakon toga Borodin ga je opet nazvao ga i rekao mu da je pogriješio i da specijalci vjerojatno izvode nekakvu vježbu. “Nisam ga nazvao nakon toga, ali očekivao sam da napiše nešto na Facebooku. Ali nije napisao ništa, a 13. travnja javili su da je Maksim pronađen ispod svog balkona i da je u hitnoj službi.”

Borodin je redovito pisao o korupciji i kriminalu u Rusiji. Posljednjih tjedana, međutim, bavio se drugom temom: pogibijom ruskih plaćenika u veljači u borbama s američkom vojskom i i pobunjenicima s kojima je SAD u savezu. Identificirao je nekoliko ruskih boraca iz grada Azbesta u Uralu koji su ubijeni u tom okršaju.

Podsjetimo, 7. veljače grupa ruskih plaćenika napala je tenkovima i artiljerijom područje koju su držali američki saveznici. Američke snage na to su uzvratile zračnim i artiljerijskim udarima i do nogu potukli napadače. Vjeruje se da su ubijeni deseci, ako ne i stotine ruskih boraca – Bloomberg je izvijestio o više od 200 ubijenih, dok su drugi mediji iznijeli manje brojke.

Comments

comments

WordPress Image Lightbox